Wednesday, January 9, 2013

NaSi AyaM PLaNTa




First time buat sendiri nasi ayam ^__^
Rasa pon sedap (puji diri sendiri..hoho)


Resepi :

sumber : blog masam manis


Bahan Ayam
1 ekor ayam - dipotong 10
3 sudu besar kicap pekat
1 senduk kicap manis
1/2 senduk gula
1 kiub ayam
3 sudu minyak bijan
3 biji bawang putih - dikisar
5 inc halia - dikisar

Rebus ayam yg telah di potong dan di cuci bersih hingga empuk.
Air rebusan ayam jangan di buang kerana akan di gunakan untuk menanak nasi.
Campurkan semua bahan- bahan di atas.
Lumurkan pada ayam yg telah di rebus tadi. Perap sekejap.
Panaskan minyak yg banyak dan goreng ayam tadi.

Bahan Nasi
4 cwn beras - cuci bersih toskan
air rebusan ayam secukupnya untuk menanak nasi
1 senduk planta
5 ulas bawang putih - dikisar
1 inc halia - dikisar
2 batang serai - dititik *aku tak letak sbb malas nak p beli :P
sekuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga
5 ulas bunga cengkih
garam secukup rasa.

Masukkan planta dalam periuk nasi dan tumis sekejap bahan2 untuk menanak nasi.
Masukkan air rebusan ayam dan beras.
Tanak nasik sehingga masak.

Bahan Sos Cili
3 ulas bawang putih - kisar
1 inc halia - kisar
6 biji cili merah -  dikisar
2 senduk sos cili
1 senduk sos tomato
garam dan gula secukup rasa
3 sudu besar planta

Campurkan semua bahan untuk membuat sos.
Masak atas api dan kacau.
Bila dah 3/4 masak masukkan 3 sudu besar planta, untuk mendapatkan aroma dan sos yang berkilat.
Perasakan dengan garam dan gula.

Bahan Sos Kicap
1 sudu besar planta
2 ulas bawang putih - kisar
1 inc halia - kisar
1 senduk kicap manis
3 biji cili padi - dihiris

Tumiskan semua bahan sos kicap dgn planta.
Tambahkan hirisan cili padi untuk menambahkan kepedasan.

*bahan hiasan : tomato
*daun salad aku lupa beli :P

-
-
-
-sup tu jer aku buat cara sendiri ja..
- aku masak untuk 2 orang.. jadi, aku kurangkan bahan2 tu..





Aku memang tak pandai nak hias2 bagi nampak menyelerakan..
gambo pon aku main ambil jer :P


Korang tengok blog ni Masam manis banyak resepi best2 tau!


Ok la..
Selamat mencuba!!
^___^




3 comments:

  1. Wahhh, rajinnya dia. Tengok gambar, confirm sedap ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekali skala jer rajin..slalunya malas..hihihi =)

      Delete
  2. Ermmm sedap !! *boleh bukak table depan rumah :)

    ReplyDelete